Τρίτη, 23 Οκτωβρίου 2012

179 - Μαρία Κάλλας, παράδειγμα αφοσίωσης και εργασίας




Μαρία Κάλλας (1923 - 1977), ένα παράδειγμα αφοσίωσης και εργασίας


 Η πιο ωραία φωνή στον κόσμο, η αξεπέραστη υψίφωνος και η διασημότερη ντίβα της όπερας όλων των εποχών. Η γυναίκα που δόξασε το όνομα της Ελλάδας στα πέρατα του κόσμου, η ντίβα που σφράγισε ανεξίτηλα τον κόσμο της όπερας χωρίζοντάς τον σε "πριν" και "μετά", έφυγε από τη ζωή πρόωρα, προτού ακόμα συμπληρώσει τα 54 της χρόνια. Ο μύθος της ωστόσο εμπνέει ακόμα. Τι ήταν αυτό που έκανε την Κάλλας διαρκές σημείο αναφοράς; Η φωνή της; Η προσωπικότητά της; Το γεγονός ότι άνοιξε νέους ερμηνευτικούς δρόμους στον χώρο της όπερας; Η προσωπική της ζωή; Ή μήπως όλα αυτά μαζί; 


Η Μαρία Κάλλας με την Μέριλιν Μονρόε

Oι ερμηνείες της υπήρξαν επαναστατικές, γιατί είχε καταφέρει να ανασύρει από τη λήθη και να διασώσει από τη μονοτονία της συμβατικής ερμηνείας σειρά ολόκληρη ηρωίδων του ρομαντισμού. Eνδιαφερόταν να κατακτά το ρόλο και να συμπάσχει με την ηρωΐδα που ερμήνευε. Eίχε τη δυνατότητα να αλλάζει νότες ανάλογα μ’ αυτό που ήθελε να εκφράσει: θλίψη, χαρά, αγωνία ή κάποιο άλλο συναίσθημα. Eτσι, κατάφερε να συναρπάσει –όσο κανένας άλλος λυρικός καλλιτέχνης του 20ου αιώνα– και να διαγείρει τη φαντασία τόσο των μεγάλων σκηνοθετών όσο και του πλατύτερου κοινού.


Η Μαρία Κάλλας κλαίει ερμηνεύοντας Μήδεια

Προσέξτε στα παρακάτω δύο παραδείγματα πώς η Μαρία Κάλλας εκφράζει ανάλαφρα, χαρούμενα ή δραματικά συναισθήματα χωρίς να κουνάει σχεδόν τo σώμα της, ούτε καν τα χέρια της (διπλό κλικ για πλήρη οθόνη).

1. L'amour est un oiseau rebelle (Ο έρωτας είναι ένα ανυπότακτο πουλί), η διάσημη άρια από την Carmen του Georges Bizet.



2.  Casta Diva (Αγνή Θεά), η διάσημη άρια από την Norma του Vincenzo Bellini.
 


Σημείωση 1: Η Μαρία Κάλλας απελευθέρωσε στην εποχή της τη θεατρικότητα των τραγουδιστών της όπερας. Αντί για στατικές φιγούρες που άδουν, δράση, κίνηση και ακόμα χορός απαιτούνται πλέον από τους τραγουδιστές της όπερας. Δες για παράδειγμα στο παρακάτω βίντεο την Anna Netrebko να τραγουδά Meine Lippen sie Kussen so heiss.



Σημείωση 2: To σπίτι της Μαρίας Καλλάς στην Αθήνα (Πατησιών 61) που είναι σε ρυθμό Αρ Νουβό έχει κηρυχτεί διατηρητέο. Το κτίριο ανήκει στο ΝΑΤ (Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο) και τελεί υπό κατάληψη. Το ΝΑΤ δεν έχει τα κονδύλια για να το φτιάξει και ακόμα και η ειδική αναμνηστική πλάκα, όπου αναγραφόταν: "Στο σπίτι αυτό έζησε η Μαρία Κάλλας. Υπουργείο Πολιτισμού 1987", έχει αφαιρεθεί σήμερα (κλαπεί;). 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...